Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Miejski w Goraju

Logo - Urząd Miejski w Goraju

Sygnalista

INFORMACJA

dla sygnalistów umieszczana na stronach BIP

(na podstawie art. 48 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów)

  1. Dane kontaktowe

Zgłoszenie zewnętrzne może być dokonane ustnie w trakcie bezpośredniego spotkania zorganizowanego na pisemny wniosek złożony na adres Urzędu Miejskiego w Goraju, ul. Bednarska 1, 23-450 Goraj,  z dopiskiem „zgłoszenie zewnętrzne” lub pisemnie.

Zgłoszenie zewnętrzne w formie dokumentowej może być dokonane:

1)      w postaci papierowej na adres do korespondencji: ul. Bednarska 1, 23-450 Goraj

2)      w postaci elektronicznej

a)      adres poczty elektronicznej: sygnalista@goraj.eurzad.eu

b)      adres do doręczeń elektronicznych: AE:PL-94822-75031-UBTAG-30

Adres strony internetowej, na której znajduje się formularz elektroniczny w rozumieniu                 art. 3 pkt 25 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 307): https://uggoraj.bip.lubelskie.pl/index.php?id=515

Numer telefonu: 846858002 informuję, że rozmowy nie są nagrywane ;

  1. Warunki objęcia sygnalisty ochroną

Status sygnalisty jest pochodną dokonania zgłoszenia zewnętrznego bądź ujawnienia publicznego. 

Sygnalista powinien mieć uzasadnione podstawy sądzić, że będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego informacja jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego i że informacja taka stanowi informację o naruszeniu prawa (w rozumieniu ustawy).

Ochrona przysługuje od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego.

Zasady objęcia ochroną przewidziane są w rozdziale 2 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. z 2024 r. poz. 928; powoływanej dalej jako „ustawa”).

 

  1. Tryb postępowania w związku z otrzymaniem zgłoszenia zewnętrznego

Organ publiczny:

  1. przyjmuje zgłoszenia,
  2. dokonuje wstępnej analizy zgłoszenia polegającej na ustaleniu, czy zgłoszenie dotyczy informacji o naruszeniu prawa, oraz na ustaleniu, czy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania tego organu, a jeżeli nie należy - na ustaleniu organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych,
  3. przekazuje je zgodnie z właściwością, gdy zgłoszenie nie należy do jego właściwości,
  4. może zwrócić się do sygnalisty na podany przez niego adres do kontaktu o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje, jakie mogą być w jego posiadaniu. Organ odstępuje od żądania wyjaśnień lub dodatkowych informacji jeśli sygnalista sprzeciwia się przesłaniu żądanych wyjaśnień lub dodatkowych informacji lub ich przesłanie może nagrozić ochronie poufności jego tożsamości,
  5. w uzasadnionych przypadkach w celu przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego może przekazać zgłoszenie zewnętrzne:

1)      jednostkom organizacyjnym podległym lub nadzorowanym;

2)      innej jednostce organizacyjnej, której powierzono zadania w drodze porozumienia.

  1. rozpatruje zgłoszenia należące do jego właściwości,
  2. podejmuje działania następcze.
  1. Termin przekazania informacji zwrotnej oraz rodzaju i zawartości takiej informacji

Zgodnie z art. 37 ustawy Organ publiczny, który przyjął zgłoszenie zewnętrzne, przesyła sygnaliście niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia przyjęcia zgłoszenia, potwierdzenie jego przyjęcia, chyba że sygnalista wystąpił wyraźnie z odmiennym wnioskiem w tym zakresie lub organ publiczny ma uzasadnione podstawy sądzić, że potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia zagroziłoby ochronie poufności tożsamości sygnalisty.

Zgodnie z art. 41 ust. 1-2 ustawy Organ publiczny przekazuje sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego (ust. 1). W uzasadnionych przypadkach organ publiczny przekazuje sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego, po poinformowaniu o tym sygnalisty przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1 (ust. 2).

W uzasadnieniu informacji zwrotnej Organ publiczny przekazuje informacje w zakresie daty dokonania zgłoszenia, numeru zgłoszenia, krótkiego opisu przedmiotu zgłoszenia, opisu podjętych czynności oraz opisu planowanych czynności.  

Organ publiczny odstępuje od przekazania zgłoszenia zewnętrznego, jeżeli zgłoszenie nie dotyczy informacji o naruszeniu prawa.

Organ publiczny informuje sygnalistę o odstąpieniu od przekazania zgłoszenia zewnętrznego, podając ustalenia ze wstępnej weryfikacji zgłoszenia.

 

Odstępując od przekazania zgłoszenia zewnętrznego, Organ publiczny może poinformować sygnalistę, że informacja objęta zgłoszeniem podlega rozpatrzeniu w trybie przewidzianym w przepisach odrębnych, w szczególności jako przedmiot powództwa cywilnego, zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, skargi do sądu administracyjnego, skargi, wniosku lub petycji, lub może zostać przedstawiona właściwym organom do rozpatrzenia w innym trybie. Poinformowanie sygnalisty nie wpływa w szczególności na dopuszczalność wniesionego później środka prawnego, na bieg terminów ani na treść rozstrzygnięcia lub sposób zakończenia postępowania. Informacja przekazana sygnaliście zawiera pouczenie w tym zakresie.

 

Organ publiczny może nie podjąć działań następczych w przypadku, gdy w zgłoszeniu zewnętrznym dotyczącym sprawy będącej już przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia przez tego samego lub innego sygnalistę nie zawarto istotnych nowych informacji na temat naruszeń prawa w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem zewnętrznym. Organ publiczny informuje sygnalistę o niepodjęciu działań następczych, podając uzasadnienie, a w razie kolejnego zgłoszenia - pozostawia je bez rozpoznania i nie informuje o tym sygnalisty.

  1. Zasady poufności mające zastosowanie do zgłoszeń zewnętrznych

Ochrona sygnalistów jest zapewniona poprzez zapewnienie następujących zasad poufności:

1)      ochronę tożsamości, chyba że Organ publiczny otrzyma od sygnalisty wyraźną zgodę na ujawnienie danych;

2)      jeżeli zgłoszenie dotyczy innych osób, Organ publiczny zapewni ochronę poufności ich tożsamości;

3)      udział w procesie rozpatrywania zgłoszeń upoważnionych osób, które zostały zobowiązane do zachowania w tajemnicy informacji, które uzyskali w ramach przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń zewnętrznych lub podejmowania działań następczych, także po ustaniu stosunku pracy;

4)      zapewnienie, że dostęp do danych sygnalisty oraz dokumentacji związanej ze zgłoszeniem będą miały tylko uprawnione osoby, które zostały przeszkolone w zakresie zapewnienia ochrony sygnalistów;

5)      nieprzekazywanie informacji o przyjęciu zgłoszenia, jeżeli pojawią się uzasadnione podstawy by sądzić, że takie działanie zagroziłoby ochronie poufności tożsamości sygnalisty;

6)      odstąpienie od żądania wyjaśnień lub dodatkowych informacji, jeśli ich przesłanie zagrozi ochronie poufności tożsamości sygnalisty.

  1. Zasady przetwarzania danych osobowych

1.      Ochrona poufności

Administrator zapewnia, że dostęp do danych osobowych sygnalisty uzyskują tylko osoby upoważnione. 

  1. Zgoda na ujawnienie tożsamości

Sygnalista  może  wyrazić  zgodę  na  ujawnienie  danych  osobowych  umożliwiających ustalenie jego tożsamości.  W przypadku wyrażenia zgody przez sygnalistę, administrator będzie informował osoby wskazane  w zgłoszeniu  o podaniu ich danych przez sygnalistę (w ramach  realizacji  obowiązku  informacyjnego z art. 14 rozporządzenia  Parlamentu Europejskiego i Rady  (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych  w związku z przetwarzaniem  danych  osobowych  i w sprawie  swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.) - dalej RODO lub w ramach realizacji przez te osoby prawa dostępu do danych osobowych).

  1. Wyjątek dotyczący zgody

Zgoda sygnalisty nie jest wymagana w sytuacji, gdy ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym  obowiązkiem  wynikającym z przepisów  prawa w związku z postępowaniami  wyjaśniającymi  prowadzonymi  przez  organy  publiczne  lub postępowaniami  przygotowawczymi  lub  sądowymi  prowadzonymi  przez  sądy,  w tym w celu  zagwarantowania  prawa  do  obrony  przysługującego  osobie,  której  dotyczy zgłoszenie. 

Przed takim ujawnieniem danych osobowych sygnalisty, właściwy organ publiczny lub właściwy  sąd  powiadamia o tym  sygnalistę,  przesyłając w postaci papierowej lub elektronicznej wyjaśnienie powodów ujawnienia jego danych osobowych, chyba że takie powiadomienie  zagrozi  postępowaniu  wyjaśniającemu  lub  postępowaniu przygotowawczemu, lub sądowemu.

  1. Niezbędność i minimalizacja

Organ publiczny przetwarza dane osobowe w minimalnym zakresie, tj. niezbędnym do

przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego.

  1. Przechowywanie i usuwanie danych

Organ publiczny przechowuje dane osobowe, które przetwarza  w związku  z przyjęciem zgłoszenia  lub  podjęciem  działań  następczych  oraz  dokumenty  związane z tym zgłoszeniem  przez  okres  3  lat  po  zakończeniu  roku  kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie zewnętrzne do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych  lub  zakończono  działania  następcze,  lub  po  zakończeniu  postępowań zainicjowanych tymi działaniami. Po tym czasie dane osobowe są usuwane, chyba że dokumenty związane  ze zgłoszeniem stanowią część akt postępowań przygotowawczych lub spraw sądowych lub sądowoadministracyjnych.

Administrator zbiera tylko dane niezbędne. Dane niemające znaczenia dla zgłoszenia, nie są zbierane. Dane przypadkowo zebrane są niezwłocznie usuwane, nie później niż do upływu 14 dni od momentu ustalenia, że nie są niezbędne.

  1. Informowanie osób wskazanych w zgłoszeniu

Administrator informuje osoby wskazane w zgłoszeniu lub  osoby,  których  dotyczy zgłoszenie, na podstawie art. 14 RODO, o zasadach przetwarzania ich danych osobowych, z wyłączeniem informacji  o źródle danych osobowych, chyba, że  sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 ustawy albo wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie swojej tożsamości.

  1. Ograniczenie w realizacji prawa dostępu do danych osobowych

Administrator  realizuje  prawo  dostępu do danych osobowych osób  wskazanych w zgłoszeniu lub osób, których dotyczy zgłoszenie,  z wyłączeniem informacji  o źródle danych osobowych, chyba, że sygnalista nie spełnia warunków wskazanych  w art. 6 ustawy albo wyraził wyraźną zgodę na ujawnienie swojej tożsamości.

  1. Przechowywanie danych osobowych w zakresie zgłoszeń zewnętrznych

Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem  zgłoszenia  zewnętrznego  oraz dokumenty  związane z tym  zgłoszeniem    przechowywane  przez  Rzecznika  Praw Obywatelskich przez okres 12 miesięcy po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie zewnętrzne do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych. Po tym czasie dane osobowe są usuwane, chyba że dokumenty związane ze zgłoszeniem stanowią część akt postępowań  przygotowawczych lub spraw sądowych lub sądowoadministracyjnych.

  1. Zasady ochrony danych osobowych

Administrator zapewnia, że dane osobowe będą:

1) przetwarzane zgodnie z prawem, rzetelnie i przejrzyście (zasada zgodności z prawem, rzetelności i przejrzystości z art. 5 ust. 1 lit. a) RODO,

2) zbierane w konkretnych,  wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i nieprzetwarzane  dalej  w sposób niezgodny  z tymi  celami  (zasada  ograniczenia  celu z art. 5 ust. 1 lit. b) RODO),

3) adekwatne, stosowne, ograniczone do tego co niezbędne (zasada minimalizacji z art. 5

ust. 1 lit. c) RODO),

4) prawidłowe i w razie potrzeby uaktualniane (zasada prawidłowości z art. 5 ust. 1 lit. d)

RODO),

5) przechowywane  w formie umożliwiającej identyfikację osoby, której dane dotyczą, przez okres nie dłuższy niż niezbędny do celów przetwarzania (zasada prawidłowości z art. 5 ust. 1 lit. e) RODO),

6) przetwarzane w sposób  zapewniający  odpowiednie  bezpieczeństwo danych osobowych (zasada integralności i poufności z art. 5 ust. 1 lit. f) RODO).

Realizacja obowiązku informacyjnego wobec sygnalisty dostępna pod adresem : https://uggoraj.bip.lubelskie.pl/index.php?id=515

 

  1. Charakter działań następczych podejmowanych w związku ze zgłoszeniem zewnętrznym.

Organ publiczny dokonuje wstępnej weryfikacji zgłoszenia zewnętrznego, polegającej na ustaleniu, czy zgłoszenie dotyczy informacji o naruszeniu prawa oraz na ustaleniu, czy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania tego organu, a jeżeli nie należy - na ustaleniu organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych.

W ramach postępowania, Organ publiczny może zbierać dodatkowe informacje, w tym zwrócić się do Sygnalisty o udzielenie dodatkowych wyjaśnień.

W uzasadnionych przypadkach, w celu przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego Organ publiczny może przekazać zgłoszenie jednostkom organizacyjnym podległym lub nadzorowanym, lub innej jednostce organizacyjnej, której powierzono zadania w drodze porozumienia.

Organ publiczny może nie podjąć działań następczych w przypadku, gdy w zgłoszeniu dotyczącym sprawy będącej już przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia lub zgłoszenia od innego Sygnalisty, nie zawarto istotnych nowych informacji na temat naruszenia prawa w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem tego naruszenia. Organ publiczny poinformuje osobę dokonującą zgłoszenia o takim odstąpieniu. W razie kolejnego zgłoszenia – Organ publiczny pozostawi je bez rozpoznania oraz informacji zwrotnej.

Organ publiczny – jeżeli przewidują to przepisy odrębne, bez zbędnej zwłoki przekazuje właściwym instytucjom, organom lub jednostkom organizacyjnym Unii Europejskiej informacje zawarte w zgłoszeniu, w celu prowadzenia działań następczych w trybie stosowanym przez te instytucje, organy lub jednostki.

  1. Środki ochrony prawnej i procedury służące ochronie przed działaniami odwetowymi oraz dostępności poufnej porady dla osób rozważających dokonanie zgłoszenia zewnętrznego.
  1. Wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań.
  2. Jeżeli praca była, jest lub ma być świadczona na podstawie stosunku pracy, wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe, polegające
    w szczególności na:

1)      odmowie nawiązania stosunku pracy;

2)      wypowiedzeniu lub rozwiązaniu bez wypowiedzenia stosunku pracy;

3)      nie zawarciu umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, nie zawarciu kolejnej umowy o pracę na czas określony lub nie zawarciu umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony - w przypadku gdy sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;

4)      obniżeniu wysokości wynagrodzenia za pracę;

5)      wstrzymaniu awansu albo pominięciu przy awansowaniu;

6)      pominięciu przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń;

7)      przeniesieniu na niższe stanowisko pracy;

8)      zawieszeniu w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;

9)      przekazaniu innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków sygnalisty;

10)  niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;

11)  negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;

12)  nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;

13)  przymusie, zastraszaniu lub wykluczeniu;

14)  mobbingu;

15)  dyskryminacji;

16)  niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;

17)  wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;

18)  nieuzasadnionym skierowaniu na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, chyba że przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;

19)  działaniu zmierzającym do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;

20)  spowodowaniu straty finansowej, w tym gospodarczej, lub utraty dochodu;

21)  wyrządzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszeniu dóbr osobistych,
w szczególności dobrego imienia sygnalisty.

  1. Za działania odwetowe z powodu dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego uważa się także próbę lub groźbę zastosowania środka określonego w ust. 2.
  2. Na pracodawcy spoczywa ciężar dowodu, że podjęte działanie, o którym mowa w ust. 2 i 3, nie jest działaniem odwetowym.
  3. Jeżeli praca lub usługi były, są lub mają być świadczone na podstawie innego niż stosunek pracy stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby, przepis art. 12 Ustawy stosuje się odpowiednio, o ile charakter świadczonej pracy lub usług lub pełnionej funkcji, lub pełnionej służby nie wyklucza zastosowania wobec sygnalisty takiego działania.
  4.  Jeżeli praca lub usługi były, są lub mają być świadczone na podstawie innego niż stosunek pracy stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby, dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy działań odwetowych ani próby lub groźby zastosowania działań odwetowych, obejmujących w szczególności:
    1)      wypowiedzenie umowy, której stroną jest sygnalista, w szczególności dotyczącej sprzedaży lub dostawy towarów lub świadczenia usług, odstąpienie od takiej umowy lub rozwiązanie jej bez wypowiedzenia;

2)      nałożenie obowiązku lub odmowę przyznania, ograniczenie lub odebranie uprawnienia, w szczególności koncesji, zezwolenia lub ulgi.

  1. Sygnalista, wobec którego dopuszczono się działań odwetowych, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszane do celów emerytalnych
    w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, lub prawo do zadośćuczynienia.
  2. Osoba, która poniosła szkodę z powodu świadomego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nieprawdziwych informacji przez sygnalistę, ma prawo do odszkodowania lub zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych od sygnalisty, który dokonał takiego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego.
  3. Nie można zrzec się praw określonych w rozdziale 2 ustawy ani przyjąć na siebie odpowiedzialności za szkodę powstałą z powodu dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego. Nie dotyczy to przyjęcia odpowiedzialności za szkodę powstałą z powodu świadomego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nieprawdziwych informacji.
  4. Postanowienia aktów prawnych, o których mowa w art. 9 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 ze zm.), w zakresie, w jakim bezpośrednio lub pośrednio wyłączają lub ograniczają prawo do dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego lub przewidują stosowanie środków odwetowych, nie obowiązują.
  5. Postanowienia umów o pracę oraz innych aktów, na podstawie których powstaje stosunek pracy lub które kształtują prawa i obowiązki stron stosunku pracy, w zakresie, w jakim bezpośrednio lub pośrednio wyłączają lub ograniczają prawo do dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego lub przewidują stosowanie środków odwetowych, są nieważne.
  6. Postanowienia umów oraz innych aktów, na podstawie których jest świadczona praca lub usługi, są dostarczane towary lub jest dokonywana sprzedaż, innych niż wymienione w art. 19 Ustawy, w zakresie, w jakim bezpośrednio lub pośrednio wyłączają lub ograniczają prawo do dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego lub przewidują stosowanie środków odwetowych, są nieważne.

 

  1. Warunki, na jakich sygnalista jest chroniony przed ponoszeniem odpowiedzialności za naruszenie poufności zgodnie z art. 16.

1.      Dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych
w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem art. 5 ustawy, pod warunkiem że sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą.

2.      W przypadku wszczęcia postępowania prawnego dotyczącego odpowiedzialności,
o której mowa w ust. 1, sygnalista może wystąpić o umorzenie takiego postępowania.

3.      Uzyskanie informacji będących przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego lub dostęp do takich informacji nie mogą stanowić podstawy odpowiedzialności, pod warunkiem że takie uzyskanie lub taki dostęp nie stanowią czynu zabronionego.

  1. W organie publicznym nie obowiązuje procedura zgłoszeń wewnętrznych.

Przed dokonaniem zgłoszenia zewnętrznego, który dotyczy podmiotu, w którym doszło do naruszenia prawa, zachęcamy do skorzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych tego podmiotu, szczególnie wtedy, gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej tego podmiotu.

 

  1. Dane kontaktowe Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO):

Adres Biura RPO w Warszawie
Aleja Solidarności 77, 00 - 090 Warszawa
Telefon centrali (+ 48 22) 55 17 700
fax (+ 48 22) 827 64 53
e-mail: biurorzecznika@brpo.gov.pl
Aleja Solidarności 77, 00 - 090 Warszawa

Rolą RPO jest przyjmowanie zgłoszeń zewnętrznych, w tym wstępna weryfikacja zgłoszenia i  nadanie sprawie dalszego biegu przez skierowanie zgłoszenia do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych lub – w zakresie konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – rozpatrzenie zgłoszenia i podjęcie działań następczych.

 Dodatkowo RPO zapewnia dostępność poufnej porady dla osób rozważających dokonanie zgłoszenia zewnętrznego.

 

Szukaj dokumentów
od do
Dane Przenieś Opcje Tytuł Data utworzenia Znak dokumentu Wprowadzający Wytwarzający Wydział